Co se naučit na technickou část na zkoušky.

 
 

 

 

1. Vyjmenuj povinnou výbavu : 

 

  • Náhradní kolo 🛞
  • Zvedák 🛠️
  • Klíč na kola 🔧
  • Výstražný trojúhelník 📐
  • Reflexní vesta 🦺
  • Lékárnička🚑

 

2. Popiš výměnu kola :

 

 

  • Zastavte na bezpečném místě 🚧
    Ujistěte se, že jste na rovném a stabilním povrchu.

  • Vypněte motor a zapněte varovné světla 🚦
    Bezpečnost je na prvním místě!

  • Označte místo s výstražným trojúhelníkem 📐
    Informujte ostatní řidiče o překážce.

  • Vytáhněte nářadí a náhradní kolo 🧰
    Mějte vše po ruce.

  • Uvolněte šrouby na kole 🔧
    Použijte klíč na kola, ale neodstraňujte je úplně.

  • Zvedněte auto pomocí zvedáku 🛠️
    Ujistěte se, že je stabilní.

  • Odstraňte poškozené kolo 🛞
    Opatrně sundejte šrouby a kolo.

  • Nasaďte náhradní kolo 🔄
    Ujistěte se, že je správně umístěno.

  • Upevněte šrouby 🔩
    Dotáhněte je křížovým způsobem, abyste zajistili rovnoměrné utažení.

  • Snižte auto a dokončete utažení ⬇️
    Dolejte šrouby, dokud nebudou pevné.

  • Uložte vše zpět do auta 🧳
    Nezapomeňte na poškozené kolo!

  • Zkontrolujte tlak v náhradním kole 🏁
    Ujistěte se, že je připravené na jízdu.

 

 

3. Kontrola kola: 

 

  1. Vizuální kontrola pneumatiky 🔍: Ujistěte se, že pneumatika není poškozená, nemá praskliny nebo vyduté části. Pneumatika by měla být v dobrém stavu a nesmí být příliš opotřebovaná.

  2. Kontrola hloubky dezénu 📏: Zkontrolujte, zda hloubka dezénu splňuje minimální požadavky. V ČR je minimální hloubka dezénu letní pneumatiky 1,6 mm a zimní pneumatiky 4 mm. Dezén můžete zkontrolovat pomocí měrky.

  3. Kontrola tlaku v pneumatice 💨: I když nemáte manometr na měření tlaku, je dobré vizuálně zkontrolovat, zda pneumatika není podhuštěná nebo přehuštěná. Tlak by měl odpovídat doporučeným hodnotám, které najdete v manuálu vozidla nebo na vnitřní straně dveří řidiče.

  4. Kontrola uchycení kola 🔩: Ujistěte se, že všechny matice či šrouby na kole jsou řádně utažené. To je důležité pro bezpečnost jízdy.

  5. Rezervní kolo 🚗: Pokud vozidlo má rezervní kolo, je potřeba zkontrolovat i jeho stav. Především se zaměřte na tlak v pneumatice a případné poškození.

 

Instruktor nebo komisař při zkoušce může položit otázky týkající se těchto bodů, nebo může požádat o praktickou demonstraci, například jak zkontrolovat hloubku dezénu.

 

 

 4. Jaké máme kontrolky ve vozu : 

 

Kontrolky na palubní desce vozu jsou důležitým nástrojem, který informuje řidiče o stavu vozidla a případných problémech. Jejich správné porozumění je klíčové pro bezpečnou jízdu. Kontrolky mohou být rozděleny do tří hlavních kategorií: varovné (červené), upozorňující (oranžové/žluté) a informativní (zelené/modré).

1. Varovné kontrolky (červené) ⚠️

Červené kontrolky obvykle znamenají vážný problém nebo upozornění na nutnost okamžité akce.

  • Kontrolka oleje 🛢️: Svítí-li tato kontrolka, znamená to nízký tlak oleje nebo nedostatek oleje. Je potřeba okamžitě zastavit a zkontrolovat hladinu oleje.
  • Kontrolka brzd 🚨: Svítí-li kontrolka brzd, může to znamenat problém s brzdovým systémem, jako je nízká hladina brzdové kapaliny nebo nefunkční brzdové destičky.
  • Kontrolka baterie 🔋: Tato kontrolka upozorňuje na problém s dobíjením baterie. Možným důvodem může být problém s alternátorem nebo jinou součástí elektrického systému.
  • Kontrolka airbagu 💺: Indikuje problém s airbagovým systémem, což znamená, že airbagy nemusí v případě nehody správně fungovat.

2. Upozorňující kontrolky (oranžové/žluté) ⚠️

Oranžové kontrolky upozorňují na možné problémy, které nemusí být okamžitě kritické, ale je potřeba je brzy vyřešit.

  • Kontrolka motoru (Check Engine) 🔧: Tato kontrolka signalizuje problém s motorem nebo emisním systémem. Je vhodné nechat vozidlo zkontrolovat v servisu.
  • Kontrolka ABS 🚗: Pokud svítí kontrolka ABS, znamená to problém s protiblokovacím brzdovým systémem, který může mít vliv na bezpečnost při brzdění.
  • Kontrolka ESP/ASR 🚙: Upozorňuje na problém se stabilizačním systémem vozidla, který pomáhá při ztrátě trakce.

3. Informativní kontrolky (zelené/modré) ℹ️

Tyto kontrolky obvykle informují řidiče o aktuálním stavu vozidla nebo aktivaci některých funkcí.

  • Kontrolka dálkových světel 🔵: Modrá kontrolka signalizuje, že jsou zapnuta dálková světla.
  • Kontrolka směrových světel ➡️: Zelené šipky indikují zapnuté směrové světla, což je důležité pro informování ostatních účastníků provozu o vašem záměru.
  • Kontrolka tempomatu 🚗: Informuje, že je aktivován tempomat, který udržuje konstantní rychlost jízdy.

Další kontrolky, které se mohou objevit:

  • Kontrolka tlaku v pneumatikách ⚠️: Upozorňuje na snížený tlak v některé z pneumatik.
  • Kontrolka žhavení (u dieselových motorů) 🔥: Tato kontrolka se rozsvítí při žhavení, což je příprava dieselového motoru před startem.
  • Kontrolka paliva ⛽: Upozorňuje na nízkou hladinu paliva v nádrži.

Kontrolky jsou důležitým komunikačním prostředkem mezi vozidlem a řidičem, a je důležité jim věnovat pozornost, aby byla zajištěna bezpečnost při jízdě.

 

 

4. Jaké máme světla ve vozidle. 

 

Světla na automobilu jsou nezbytná pro bezpečnou jízdu, zejména při snížené viditelnosti. Správné používání světel zajišťuje, že řidič vidí cestu před sebou a je viditelný pro ostatní účastníky provozu. Zde je přehled jednotlivých druhů světel a jejich použití:

 Potkávací světla (tlumená světla) 💡

  • Používají se za šera, v noci nebo při zhoršených podmínkách viditelnosti (mlha, déšť, sníh).
  • Jsou to světla, která osvětlují silnici před vozidlem, ale neoslní ostatní řidiče.
  • V ČR je povinné mít zapnutá potkávací světla nebo denní svícení po celý den.

 Dálková světla (hlavní světla) 🔵

  • Používají se při jízdě mimo obec, pokud nejsou žádná protijedoucí nebo předjížděná vozidla, aby se zajistilo maximální osvětlení cesty.
  • Dálková světla silněji osvětlují větší vzdálenost než potkávací světla, ale mohou oslnit ostatní řidiče, proto se musí při setkání s jiným vozidlem přepnout zpět na potkávací.

 Denní svícení ☀️

  • Slouží k tomu, aby byl automobil během dne lépe viditelný. Mají menší svítivost než potkávací světla.
  • Používají se především za dobrých podmínek viditelnosti, ale nenahrazují potkávací světla za šera nebo při zhoršené viditelnosti.

 Mlhová světla 🌫️

  • Přední mlhová světla: Používají se za velmi husté mlhy, deště nebo sněžení, kdy je potřeba zvýšit viditelnost. Lze je zapnout společně s potkávacími světly.
  • Zadní mlhové světlo: Vzadu bývá jedno nebo dvě silnější světla, která pomáhají ostatním řidičům vidět vozidlo v husté mlze. Mohou být použita jen při velmi špatné viditelnosti, protože mohou oslňovat řidiče za vámi.

 Obrysová světla 🚗

  • Používají se, když vozidlo stojí na silnici za snížené viditelnosti, aby bylo viditelné z obou směrů.
  • Obrysová světla lze použít také v kombinaci s potkávacími, dálkovými a mlhovými světly.

 Brzdová světla 🚦

  • Automaticky se rozsvítí, když řidič sešlápne brzdový pedál.
  • Upozorňují řidiče za vozidlem na zpomalení nebo zastavení.

 Zpáteční světla 🔄

  • Svítí při zařazení zpátečky. Upozorňují ostatní účastníky provozu na to, že vozidlo couvá.

Směrová světla (blinkry) ➡️

  • Používají se k indikaci změny směru jízdy, například při odbočování nebo změně jízdního pruhu.
  • Blinkry jsou důležité pro bezpečnost, protože informují ostatní účastníky o úmyslech řidiče.

Výstražná světla (varovné blinkry) ⚠️

  • Aktivují všechny směrové světla současně a používají se k varování ostatních řidičů.
  • Používají se například při nouzovém zastavení, v kolonách, nebo při upozornění na nebezpečí na silnici.

Osvětlení registrační značky (RZ) 📋

  • Umístění: Osvětlení registrační značky (RZ) se nachází na zadní straně vozidla a slouží k tomu, aby byla registrační značka viditelná za snížené viditelnosti nebo v noci.
  • Funkce: Osvětlení je automaticky aktivováno současně s potkávacími, obrysovými nebo mlhovými světly.
  • Předpisy: Registrační značka musí být dobře čitelná a viditelná za všech podmínek, aby mohly ostatní účastníci provozu, případně policie, bez problémů identifikovat vozidlo.

Správná funkčnost osvětlení RZ je důležitá nejen z důvodu bezpečnosti, ale také z právního hlediska. Nesvítící osvětlení registrační značky může vést k pokutě.

Správné používání světel

  • Denní svícení používejte při dobrých podmínkách viditelnosti.
  • Potkávací světla používejte za snížené viditelnosti, v noci nebo ve špatných podmínkách.
  • Dálková světla používejte pouze mimo obec, pokud neoslníte ostatní řidiče.
  • Mlhová světla použijte při husté mlze, dešti nebo sněžení.

Dodržování pravidel pro správné používání světel je klíčové pro bezpečnost na silnicích, protože zajišťuje lepší viditelnost a komunikaci mezi účastníky provozu.

 

 

5. Kontrola brzdových světel 🚦

  1. S pomocníkem:

    • Požádejte někoho, aby se postavil za vozidlo.
    • Sešlápněte brzdový pedál a pomocník by měl zkontrolovat, zda všechny brzdové světla (levé, pravé a případně střední) svítí.
  2. Bez pomocníka:

    • Zaparkujte vozidlo poblíž odrazivé plochy, jako je zeď nebo skleněná výloha.
    • Sešlápněte brzdový pedál a pozorujte v zrcátku odraz od stěny, zda všechna brzdová světla fungují správně.
    • Alternativně můžete použít předmět, například dlouhou tyč nebo koště, kterým přidržíte brzdový pedál stlačený, zatímco sami zkontrolujete světla.

Kontrola couvacích světel 🔄

 

 

6. Kontrola motorového prostoru : 

 

Kontrola motorového prostoru je důležitou součástí pravidelné údržby vozidla a také může být součástí zkoušky na řidičský průkaz. Zde jsou hlavní prvky, které byste měli zkontrolovat:

 Hladina oleje 🛢️

  • Umístění: Měřič hladiny oleje se nachází v motorovém prostoru, obvykle má výrazně barevnou rukojeť (často žlutou).
  • Kontrola:
    1. Vytáhněte měrku, otřete ji čistým hadříkem a poté ji zasuňte zpět.
    2. Opětovně ji vytáhněte a zkontrolujte hladinu oleje mezi značkami "min" a "max".
  • Doplnění: Pokud je hladina nízká, je nutné doplnit olej vhodný pro daný typ motoru.

Hladina chladicí kapaliny ❄️

  • Umístění: Nádržka s chladicí kapalinou je zpravidla průhledná s označenými ryskami "min" a "max".
  • Kontrola: Zkontrolujte, zda je hladina kapaliny mezi těmito značkami.
  • Doplnění: Pokud je hladina nízká, dolijte vhodnou chladicí kapalinu. Důležité je kontrolovat při vychladlém motoru, aby nedošlo k popálení.

 Hladina brzdové kapaliny 🚨

  • Umístění: Nádržka s brzdovou kapalinou se obvykle nachází v blízkosti zadní části motorového prostoru, u stěny oddělující motor od kabiny.
  • Kontrola: Hladina kapaliny by měla být mezi značkami "min" a "max". Nízká hladina může indikovat problém s brzdovým systémem, například opotřebované brzdové destičky.

 Hladina kapaliny do ostřikovačů 🚿

  • Umístění: Nádržka na kapalinu do ostřikovačů má obvykle modré víčko.
  • Kontrola: Otevřete víčko a ujistěte se, že je v nádržce dostatečné množství kapaliny. Doporučuje se mít dostatečné množství kapaliny do ostřikovačů pro bezpečné čištění čelního skla.

 Baterie 🔋

  • Kontrola připojení: Zkontrolujte, zda jsou svorky baterie pevně připojené a bez koroze.
  • Údržba: U některých typů baterií je nutné zkontrolovat hladinu elektrolytu a případně ji doplnit destilovanou vodou.

 Klínové a rozvodové řemeny ⛓️

  • Vizuální kontrola: Zkontrolujte, zda jsou řemeny v dobrém stavu, bez prasklin nebo viditelného opotřebení.
  • Napnutí: Ujistěte se, že jsou řemeny správně napnuté (neměly by být příliš volné ani příliš napnuté).

 Vzduchový filtr 🌬️

  • Umístění: Obvykle je v plastové krabici, která se snadno otevírá.
  • Kontrola: Vyjměte filtr a zkontrolujte, zda není příliš znečištěný. V případě potřeby je nutné jej vyměnit.

 Chladicí ventilátor 🌀

  • Zkontrolujte, zda ventilátor v motorovém prostoru není ucpaný nebo poškozený. Měl by se volně otáčet.

Před prováděním jakékoli kontroly motorového prostoru se ujistěte, že je motor vypnutý a chladný, abyste předešli popáleninám nebo jiným úrazům. Kontrolou motorového prostoru se zajistí, že všechny důležité součásti motoru fungují správně, což přispívá k bezpečné a plynulé jízdě.

 

7. kontrola STK

 

Kontrola STK (Stanice technické kontroly) je pravidelná technická prohlídka vozidla, která ověřuje jeho technický stav a způsobilost k provozu na pozemních komunikacích. Pro úspěšné absolvování STK je důležité zkontrolovat několik klíčových oblastí vozidla, aby bylo možné odhalit případné nedostatky. Níže najdete základní body, na které se při přípravě na STK zaměřit:

 Brzdový systém 🚨

  • Funkčnost brzd: Zkontrolujte, zda brzdy fungují správně, tj. bez zpoždění nebo pocitu “měkkosti”.
  • Ruční brzda: Ujistěte se, že parkovací (ruční) brzda bezpečně drží vozidlo, zejména na svahu.

 Pneumatiky a kola 🚗

  • Hloubka dezénu: Minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm, pro zimní pneumatiky je doporučená hloubka 4 mm.
  • Stav pneumatik: Zkontrolujte, zda nejsou žádné praskliny, vydutí nebo jiné poškození. Všechny pneumatiky by měly být stejného typu a rozměru (na každé nápravě).
  • Tlak v pneumatikách: Ujistěte se, že tlak v pneumatikách odpovídá doporučeným hodnotám pro daný typ vozidla.

 Osvětlení 🚦

  • Všechna světla: Zkontrolujte funkčnost všech světel – potkávací, dálková, brzdová, směrová, zpáteční, obrysová, mlhová i osvětlení registrační značky.
  • Správná seřízení: Světla musí být správně seřízená, aby neoslňovala ostatní řidiče a zajišťovala optimální viditelnost.

 Stav karoserie a podvozku 🛠️

  • Koroze: Ujistěte se, že karoserie vozidla není příliš zkorodovaná, zejména na nosných částech podvozku, což může ovlivnit bezpečnost.
  • Spojovací prvky: Všechny dveře, kapota i kufr by měly být funkční a bezpečně uzavíratelné.

 Skla a stěrače 🚘

  • Čelní sklo: Zkontrolujte, zda na čelním skle nejsou praskliny nebo poškození, která by mohla ovlivnit výhled řidiče.
  • Stěrače a ostřikovače: Stěrače by měly být funkční a sklo by měly čistit efektivně. Doplněná kapalina do ostřikovačů je také nutností.

 Výfukový systém 💨

  • Hluk a emise: Zkontrolujte, zda výfukový systém není děravý a nezpůsobuje nadměrný hluk. Také by nemělo docházet k úniku spalin mimo výfukový systém.
  • Emisní normy: Automobil musí splňovat emisní limity podle svého typu a roku výroby.

 Řízení a nápravy 🔧

  • Stav řízení: Kontrola by měla zahrnovat zajištění, že volant nemá nadměrnou vůli a že vozidlo dobře reaguje na pohyby volantu.
  • Tlumiče a zavěšení: Zkontrolujte stav tlumičů a zavěšení kol, aby vozidlo jelo hladce a bez nadměrných vibrací.

 Brzdová a chladicí kapalina 🛑❄️

  • Hladina kapalin: Zkontrolujte, zda jsou hladiny brzdové a chladicí kapaliny na požadované úrovni a zda nedochází k žádným únikům.

 Bezpečnostní pásy a airbagy 💺

  • Pásy: Zkontrolujte funkčnost a stav všech bezpečnostních pásů. Pásy by neměly být poškozené a měly by se snadno zapínat a uvolňovat.
  • Airbagy: Pokud má vozidlo airbagy, jejich kontrolka by měla po nastartování zhasnout, což znamená, že systém je funkční.

 Registrační značka 📋

  • Viditelnost a upevnění: Registrační značka by měla být dobře čitelná, bez poškození, a pevně upevněná. Osvětlení registrační značky musí fungovat správně.

 Povinná výbava 🚑

  • Lékárnička: Zkontrolujte obsah autolékárničky a ujistěte se, že není prošlá.
  • Výstražný trojúhelník: Měl by být přítomný a v dobrém stavu.
  • Reflexní vesta: Povinná výbava vozidla musí obsahovat reflexní vestu dostupnou z místa řidiče.
  • Rezervní kolo a klíč: Pokud vozidlo nemá tzv. sadu na opravu pneumatik, mělo by mít rezervní kolo, zvedák a klíč na matice.

Prohlídka STK zahrnuje všechny výše uvedené oblasti a jejím cílem je ověřit, zda je vozidlo bezpečné pro provoz. Prohlídku absolvujte včas, protože řízení s propadlou STK může vést k pokutě a dalším právním problémům 

Řekl/a jsi:
 
 
ChatGPT řekl:

Platnost STK (Stanice technické kontroly) závisí na typu vozidla a jeho stáří:

Osobní vozidla (M1)

  • Nové vozidlo: První STK musí být provedena 4 roky od data první registrace vozidla.
  • Další kontroly: Poté se technická kontrola musí provádět každé 2 roky.

Kontrola STK (Stanice technické kontroly) je pravidelná technická prohlídka vozidla, která ověřuje jeho technický stav a způsobilost k provozu na pozemních komunikacích. Pro úspěšné absolvování STK je důležité zkontrolovat několik klíčových oblastí vozidla, aby bylo možné odhalit případné nedostatky. Níže najdete základní body, na které se při přípravě na STK zaměřit:

ChatGPT řekl:

Platnost STK (Stanice technické kontroly) závisí na typu vozidla a jeho stáří:

 

1. Osobní vozidla (M1)

  • Nové vozidlo: První STK musí být provedena 4 roky od data první registrace vozidla.
  • Další kontroly: Poté se technická kontrola musí provádět každé 2 roky.
 

Kontrola vozidla před zkouškou na řidičský průkaz je důležitou součástí praktické zkoušky. Tato část má za cíl prověřit, zda žadatel umí zkontrolovat základní technické prvky vozu. 

Zpět do obchodu